Tuesday, September 10, 2013

Menetetyt päivät ja tiedot

Olen joutunut olemaan paljon poissa koulusta KELAn, työvoimatoimiston ja sosiaalitoimiston viedessä paljon aikaani ja mentaliteettiani - oli lähellä, etten lopettanut kouluani rahaongelmien vuoksi. Toistaiseksi kaikki on nyt kunnossa, tarvitsisin vain energiani takaisin että pääsisin edes kouluun asti.

Viikko 36 meni vähän ohi, vaikka koulussa olinkin parina päivänä ja viikon 37 alkuviikkokin on nyt mennyt. Loppuviikkoa odotellessa kertaan internetin ihmeellisen maailman avulla ohimenneet opintoni tänne niin hyvin kuin vain pystyn.¨

-----
Metallituotemaalaus:

Asiakkaan toiveet:
Aina ennen töiden aloittamista, otetaan selville asiakkaan toiveet töistä:
Mitä tehdään (pieniä osia vai kokonaisia kuormureita), työn laatuvaatimus (pohjamaali vai monalisa), aikataulu (työmäärä, kuivumis ajat) ja hinta (työmäärä, käytettävät materiaalit).
Lisäksi on muistettava omat resurssit, esim. tilat ja kalustot (onko mahdollista maalata suuria ajoneuvoja omissa tiloissa, vai onko asiakkaalla tarjota tähän tarvittava tila, onko vuokrattava tila?)
Ennen autojen vastaan ottamista on työstettävä ajoneuvo pestävä ja kaikki vauriot, kuten lommot ja naarmut, kirjattava ylös, sillä asiakas katsoa vaurioita käsittelyn jälkeen ja syyttää niistä pintakäsittelijää. Tällöin automaalari voi joutua korvaamaan vaurioita, joita hän ei ole itse aiheuttanut.

Työturvallisuus:
Hengitys-, silmä- ja käsisuojia on hyvä käyttää jokaisessa työvaiheessa. Keho altistuu muuten kohtuuttomalle määrälle kemikaaleja, joka aiheuttaa pitkällä aikavälillä erilaisia oireita.
Haalareita, huppuja ja turvakenkiä on myös hyvä käyttää myös terveydellisistä kuin rahallisista syistä, sillä esim. ruiskumaalauksessa maali leviää ilmaan ja sitämyöten hiuksiin ja vaatteisiin.

Puhdistus:
Riippuen pinnoista ja vaadittavasta laadusta, kaikki pinnat pestään ja niistä raaputetaan kaikki suurimmat liat (esim. paakuiksi muodostuneet ruostekertymät). Automaalauksessa vielä käsitettään auton pinnat rasvoja poistavilla liottimilla.

Mekaaninen esikäsittely:
Mekaanisella esikäsittelyllä tarkoitetaan useimmiten hiekkapuhallusta/suihkupuhdistusta. Puhaltamalla lähtevät niin maalit kuin ruosteetkin ja käsittely jättää hyvän, karhean tartuntapinnan uudelle maalipinnalle. Käsittelyn voi tehdä myös käsityönä hiomalla ja näin tehdään usein autojen kanssa - autoissa hiekkapuhalletaan lähinnä vahvimmat ruostekertymät.

Vaurioiden korjaus:
Autoissa on usein lommoja jotka saadaan kuntoon kittaamalla polyesterikitillä. Kitti sivellään lommon päälle ja hiotaan. Muita kittausaineita ovat esim. Lasikuitukitti, hiilikitti ja metallikitti.
Jos auton kuori on ruostunut läpi, jyrsitään ruostunut alue ja se paikataan hitsaamalla uusi pala peltiä reikään. Reiän voi myös paikata lasikuidulla.
Kun vauriot on korjattu, puhdistetaan pinnat rasvanpoistajilla.

Pintojen suojaus:
Esim. autoissa, ei välttämättä maalata kaikkia pintoja kerrallaan ja esim. ikkunat on hyvä jättää maalaamatta tietyistä syistä. Pinnat suojataan maalilta yksinkertaisesti teippaamalla  suuria määriä paperia tai muovia haluttavien pintojen päälle.

Maalaus:
Ennen maalausta ollaan selvitetty pintojen käyttötarkoitukset (vaatimukset) ja otetaan sen perusteella niille soveltuvat maalit. Pintamaaleista on selvitettävä maalausmahdollisuudet, kustannukset, korroosionestokyky, ulkonäkötekijät, olosuhdevaatimukset ja työsuojelu- ja ympäristötekijät. Onko työ ruosteenestoa (ulkonäkö ei ole olennainen vaatimus) vai tuotemaalausta?
Esimerkkinä auton maalauksen voi aloittaa pohjamaalilla tai uhrimetallilla (esim. sinkki), joka suojaa alla olevaa peltiä ruostumiselta, ottamalla itse ensin vastaan luonnonvauriot maalipinnan pettäessä.
Maalaustavat vaihtelevat tarpeen ja maalien mukaan ja niistä voisi jo itsessään kirjoittaa vaikka maailmanloppuun asti, mutta parhaiten pysyy perässä lukemalla aina eri maalien tuoteselosteen ennen käyttöä.
Maalattavat osat/pinnat on hyvä asetella niin, että pääset helposti ruiskuttamaan maalia tasaisesti kaikille pinnoille.
Maalausten jälkeen pinnat pestään ja tarkistetaan.
Auto maalausten jäljeen (ja kuivumisen) kaikki teipin ja suojukset poistetaan, pinnat pestään ja lopuksi vahataan.
Kaikki pinnat tarkistetaan ennen asiakkaalle luovutusta.
------

Löysin todella paljon tietoa vaikka mistä, enkä varmaankaan saanut kaikkea kirjattua kunnolla. Käytin lähinnä Pintakillan opetustiedostoja.
Löysin kuitenkin hyvän sivun auton paikkauksesta ja maalauksesta: http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=231

Että sellasta.

No comments:

Post a Comment